To anbefalinger: Bliv opdateret på digital journalistik anno 2013

Hvis du lige har et par dage tilbage af ferien og alligevel bare ligger i hængekøjen og synes, det er på tide at opdatere dig selv i, hvor nyhedsjournalistikken og de digitale medier står her midt i 2013, så er her to anbefalinger, du kan gå i krig med, inden du skal møde solbrun og arbejdsduelig op på dit (måske) medierelaterede job:

1. SDUs sommerkursus

Allerede i juni løb Syddansk Universitets sommerkursus “Journalistik i en digital verden” af stablen, men alt materialet ligger stadig tilgængeligt online: Syv videokurser á to oplægsholdere om hvor digital nyhedsformidling er, kommer fra og bevæger sig hen.

Det hele er seværdigt, men særligt kan jeg fremhæve Jannie Møller Hartleys undersøgelse af nyhedskriterier på de digitale medier og redaktionernes forståelse af de digitale versus ”traditionelle” medier; se også sekundant-oplægget med Geir Terje Ruud.

Klaus Bruhn Jensen fordybet i sit foredrag ... (still fra SDU)

Klaus Bruhn Jensen fordybet i sit foredrag … (still fra SDU)

Jeg vil også gerne henlede opmærksomheden på Filip Wallbergs introduktion til virale nyheder – hvor du da også lige så godt kan snuppe hovedoplægget fra Klaus Bruhn Jensen om nye medier og mulighederne for brugerinvolvering.

Ud over selve videoforedragende er der også en del ekstramateriale, der er værd at dykke ned i, fx Guardian-redaktør Simon Rogers bog om datajournalistik, Facts are Sacred, og den gratis The Data Journalism Handbook.

2. Mennesker og Mediers sommerværter

P1-programmets faste vært, Lasse Jensen, har holdt ferie ved at overlade M&M-mikrofonen til fem gæsteværter, der hver især har valgt et tema indenfor journalistikken.

Filip Wallberg er her på banen sammen med en række unge journalister, der fortæller om deres egen (manglende?) tro på fremtidens aviser og journalistikken som sådan. . Zetland-stifter Hakon Mosbech taler lidt videre i samme spor om fremtidens journalistiske former med fx blogs, singler og brugertilpasset medieudbud. Og netop det bruger ud/selv-valgte indhold er temaet i Pernille Tranbergs udsendelse.

I et lidt andet spor har Informationschefredaktør Christian Jensen behandler emnet ”staten og journalistikken” og har blandt andet fået statsministeren i tale om hendes medievaner. Og senest kigger Mandag Morgens Stine Carsten Kendahl på journalistikken fra den “kedelige” side: forretningen ….

Du kan finde alle fem programmer lige her.

 

© Frederik Bjerre Andersen 2017