Gennem mit engagement i poetry slam og Andersen & Nielsens Lyrikkanon har jeg i en årrække undervist unge i selv at skrive digte. Både på en lang række folkeskoler og gymnasier – men også i en workshop til et teaterstykke på Betty Nansen Teatret.

Folkeskoler og gymnasier
Et forløb med undervisning af skoleelever varer 5-6 timer. Her introducerer et hold af poeter eleverne for poesi og/eller poetry slam, inspirerer og hjælper eleverne til at skrive deres egne tekster og træner dem til selv at stå på scenen og læse deres tekster op – som regel i et poetry slam med alle deres kammerater som dommere.

Blandt andet har jeg undervist på:
Krogerup Højskole
Herlev Gymnasium
Espergærde Gymnasium
Solrød Gymnasium
Københavns Idrætsefterskole
Mariendal Friskole, København
Nørrevangsskolen, Randers
Dyssegårdsskolen, Hellerup
Lundtofte Skole, Lyngby

I dag tilbyder blandt andet Peter Dyreborg foredrag om poetry slam, og Piip, Lasse Thorning og Thorkil Jacobsen, underviser i poesi og poetry slam på danske skoler.

C:ntacts ‘Maveplasker’
Betty Nansen Teatrets integrationsprojekt C:ntact skabte i foråret 2006 teaterstykket ‘Maveplasker’ baseret på unges egen sang, musik, dans og poesi. Gennem en række workshops skabte deltagerne en række elementer, som instruktøren Jacques Matthiessen smeltede sammen til et dramaturgisk hele.

Jeg stod for workshoppen i poesi og spoken word, hvor jeg lærte en gruppe 15-16-årige unge at bruge og bøje og bevæge sproget til at sige det, de ville – først på papir, derefter også for lungernes fulde kraft. Flere af de unges tekster kom med i det færdige stykke, hvor de selv fremførte dem på scenen. Og stykkets titel – den lå vist lige til højrebenet i en af de unges versefødder.

Læs et akademisk speciale om Maveplasker her.

Skriv en kommentar