Warning: Creating default object from empty value in /var/www/bjerreandersen.dk/public_html/wp-content/themes/salient/nectar/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
Kunst, gader og QR-koder i New York - bjerreandersen

Kunst, gader og QR-koder i New York

By 24. oktober 2011 juni 5th, 2013 Litterær blog

Under min nylige ferie i New York stødte jeg på to kunst-installationer, jeg synes, det er værd at skrive hjem om. Blandt andet fordi de relaterer sig lidt til de metoder og mål, jeg selv har beskæftiget mig med i arbejdet med Ord i Vejen I+II og Ordstad, dvs. litteratur-installationer i det offentlige rum.

Oversigt over 'Digital Emphaty' i High Line Park, New York

1. Digital Emphaty (af Julianne Schwartz)
‘Digital Emphaty’ er en udendørs udstilling i (den iøvrigt i sig selv fantastiske) High Line Park. Julianne Schwarzt har lavet lydinstallationer med musik og computergenereret tale i toiletternes håndvaske, drikkefontæner og parkens elevatorer. 

Ifølge High Line Parks egen beskrivelse af værket spiller ‘Digital Empathy’ på, at vi bruger sociale netværk, chats og blogs (som den her?!) til at få vores behov for menneskelig kontakt og venskab opfyldt. Personligt synes jeg nu, at værket er mere interessant som indgribende værk, som omdefinering af et byrum, en overraskende ændring af elevatorer, vaske og vandfontæner til kunstneriske åsteder og udspring for en monolog (og måske efterfølgende dialog?) – at værkets dialog så angriber menneskers brug af sociale medier etc., hvilket måske mindst af alt er et problem blandt brugerne af en af storbyens få oaser, gør det ikke hverken værre eller bedre for mig.

Læs mere her

 

2. Talk to me (på Moma, Museum of Modern Art)
‘Talk to me’ er en vild og vidtspændende udstilling om kunst og objekter, der tematiserer menneskets interaktion med maskiner – fra den lille, vildfarne pap-robot Tweenbot til New Yorks metrokort-maskiner

For at understrege sit eget tema er hvert værk på udstillingen udstyret med a) et hashtag, så beskuerne kan twitte om hvert enkelt værk, og b) en QR-kode, som viser videre til en webside med beskrivelse af værket – og ofte en video. Moma stiller (selvfølgelig!) gratis wifi til rådighed for de besøgende, og hele ‘Talk to me’-udstillingen er skam også tilgængelig på det dersens internet, ganske gratis.

Nogle af værkerne forholder sig ligesom ‘Digital Emphaty’ kritisk til vores (hvemses? Menneskernes!) brug af sociale medier og digitale kontaktformer. Men mange andre værker viser i stedet, hvad teknologierne kan drive kunsten til – og det er ikke altid så lidt. Et af de mere syrede eksempler er værket Cross-fire, hvor lydsiden af et skænderi fra blockbuster-filmen ‘American Beauty’ sendes ind gennem et opdækket spisebord – i digital version. Lydbølgerne fra den heftige meningsudveksling absorberes og transformeres af tekanden, tallerkener og bestik, med mærkværdige former som resultat.

Indenfor min egen boldgade, skriften, har Evan Roth skabt en hel taksonomi for graffiti-bogstaver – altså registreret de mange forskellige udseender, hvert bogstav har i forskellige graffiti-tags. Og en gruppe engelske forfattere har med ‘We Tell Stories’ skrevet værker i og på tværs af digitale rum; både som samskrift i realtid (ligesom bl.a. Erik Scherz-Andersen herhjemme har bedrevet det et utal af gange); som handling, der kan følges nøjagtigt på et kort; og som en historie, der kræver, at læseren selv bevæger sig.

I værket MyBlockNYC.com er folks egne historier fra New Yorks karréer blevet omsat til et interaktivt kort. De lokale uploader videoer af hverdagen – eller hvad der nu falder dem ind – og hele verden kan kigge med, fra gade til gade.

Der er iøvrigt også en række kunstneriske apps blandt ‘Talk to me’s mange værker. Blandt andet Situationist-app’en, der kan bruges til at skabe alt fra overraskende impuls-kunst til medie-revolutioner. Og Sounddrop, hvor brugeren vd hjælp af streger og former kan styre en række små kuglers hop og fald og derigennem skabe rytme og musik. Begge er gratis tilgængelige  i Apples appstore.

Læs mere her

Join the discussion One Comment

Skriv en kommentar

© Frederik Bjerre Andersen